Saybia

Just nu spelar Saybia, ett av nordens bästa band, på Sticky Fingers här i Göteborg. Jag är som du redan förstått inte där. Imorgon spelar de på Debaser i Stockholm. Jag kommer inte vara där.

Varför?

Jo, det är ju 18-årsgräns överallt. Själv anser jag att man hade kunnat nöja sig med att tvinga folk att visa leg i baren, eller att de som är över 18 får en stämpel eller liknande när de går in på konserten. Visst, någon äldre kan köpa ut åt de under 18 under konserten, men helt ärligt alla ungdomar som går på konsert: Hur många av er är där för att bli fulla?

Inte många alls skulle jag tro. Om ens någon. För som det är nu finns det betydligt lättare sätt att få tag på alkohol, än att betala för att gå på konsert, få någon äldre att köpa något åt en, och sen inte kunna ta med det därifrån. Jag vet inte själv, men jag skulle tro att de som i unga år dricker för att bli fulla, inte vill göra det bland en massa gamlingar över 25 som står och lyssnar på något band som spelar.

Om jag nu skulle vilja få tag på alkohol hade det inte varit speciellt svårt. Alla känner någon som känner någon som vet någon som säljer ur en baklucka på Stigs center. Och jag anser i alla fall att om unga ska bli fulla så är det bättre att de blir det bland folk, där någon kan ta hand om en, istället för att små de ligger utspridda i skogen packade som svin.

Så varför denna åldersgräns på konserter?

Ingen aning. Det känns som om man fokuserar på fel

Kritik? Kommentera. Jag blir bara glad om någon reagerar.


Åter till Saybia, som nu är på sin sista turné på en lång, lång tid. Om de ens har någon mer någon gång.

Läste nyss detta:

We now feel we’ve reached the end of the Second Chapter in our Saybia book and that, in order to write Chapter Three, we will need to put the book away for a period of time and turn our attention to other things. In other words: This will be our last tour for a little while. This break will do the band good and give us the strength to return even stronger when the time is ready.

http://www.saybia.com/

Har du ett ledigt öra någon gång: lyssna på Saybia.

//Magnus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback