En del av allt - svårt att komma på öppningsfraser och stängningsfraser

Hälsningsfras.

Till och börja med: Tack för den väldigt smickrande kommentaren Anna.

Idag på samhällektionen pratade vi om skolmassakern i Finland och miljö. Egentligen skulle vi prata om EU, men det var så mycket annat som fanns att diskutera om och EU kunde vänta en lektion enligt vår lärare. Men mitt i allt snack om olika vredesbrott så kom jag på en sak. Vi hade tidigare på lektionen pratat om vad man kunde göra för att vara snällare mot miljön och nu pratade läraren om Amishbarn som hade blivit dödade. Jag la ihop 1 och 1 och fick 11.

Pang! sa det bara. Jag hade en idé i mitt huvud.

Idén (först lite bakgrund): Amisher (Vad heter Amish i plural?) använder varken elektricitet* eller fordon som inte dras av muskelkraft*. De odlar dessutom allt själva och försöker vara så självförsörjande som möjligt. I och med att deras kläder går i färgskalan svart-vitt behöver de dessutom inte så mycket färgämnen.
*utom i undantagsfall
Lista över saker som hade haft positiv inverkan på naturen, miljön och samhället om alla hade varit Amish:
(Jag har kommit fram till att Amish nog inte används i plural, eller att Amish är både singular och plural)

Använder ingen electricitet - Man skulle lätt kunna stänga ner Barsebäck och alla sådana ställen.
Använder inga muskellösa fordon - Ingen oljeförbrukning, färre utsläpp, m.m.
Odlar själva - Ingen genmanipulering.
Svartvita kläder - Färre färgämnen, lättare att välja vad man ska ha för färg på den nya tröjan.
De är emot lån - Alla gratistidningar skulle sklippa slösa trycksvärta på att skriva om alla hemska sms-lån.
Ingen massmedia - Tänk er det. Vad mycket man skulle slippa ta till sej hela tiden. Läste Henrik Wallgrens krönika i Tvådagar för några dagar sen. Han levde helt massmediafritt. Svårt när man skriver för en tidning, men det verkade väldigt skönt i alla fall.

Det är fördelarna jag kommer på för tillfället och jag tänker inte skriva ned alla nackdelar (enligt mej) som finns med att vara Amish, det skulle nog få sidans servrar att krascha. Inte för att det är något fel med att vara Amish, dom får vara det om dom vill, bara dom inte försöker smälla i mej det.

Nu bör erkännas att idén var ingen idé utan snarare en fundering angående hur lång tid det kommer ta innan Metros löpsedel ropar ut: "Reinfeldt: Alla borde bli Amish!"

Till sist så funderar jag på att starta en nätcommunity vid namn: Vi-som-har-sett-60-bussen-köra-fel-senaste-dagen.

Jag skulle i sådana fall bli medlem ett par gånger om. Hur svårt är det att INTE svänga in vid Esperantoplatsen utan istället fortsätta rakt fram? Antagligen ganska svårt.

Avslutningsfras.

Kommentarer
Postat av: xkp

om du försöker ta ifrån mig min dator kommer jag slå eller bita dig. så jag får väl bli en ensamstöring uppe i bergen med kabelmodem medan ni andra blir amish då.
och yay för att du uppdaterar din blogg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback